اقدامات ویژۀ گمرک ایران درخصوص کارگزاران گمرکی

4.3/5 - (6 امتیاز)
اقدامات-ویژۀ-گمرک-ایران-درخصوص-کارگزاران-گمرکی

از «برگزاری آزمون در سال 1403» تا «انجام تشریفات گمرکی توسط کارگزار گمرکی»

به نقل از گروه اقتصادی بولتن نیوز:  وفق مفاد مادۀ (128) قانون امورگمرکی، کارگزار گمرکی در گمرک به شخصی اطلاق می‌شود که تشریفات گمرکی کالای متعلق به اشخاص دیگر را به وکالت از طرف آنان انجام دهد. حدود اختیارات وکیل باید به تفکیک در وکالت‌نامه رسمی که توسط موکل در فرم نمونه ارائه شده توسط گمرک ایران تنظیم می شود، مشخص گردد. کارگزار گمرکی باید پروانه مخصوص از گمرک ایران تحصیل نماید که این پروانه برای ترخیص کالا از کلیه گمرک‌های کشور معتبر است. آزمون کارگزاری گمرک، پس از تصویب و ابلاغ قانون امورگمرکی سال 1390 از سوی مجلس شورای اسلامی، در سال‌های 1395، 1401 و 1402 از سوی گمرک ایران و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شده است.

رئیس کل گمرک ایران درخصوص موضوع «کارگزاران گمرکی در سال 1403» مواردی را اعلام نموده است که ذیلاً به این موارد پرداخته می‌شود:

(1) برگزاری آزمون کارگزاری گمرکی در سال 1403

دکتر رضوانی‌فر، رییس کل گمرک ایران، اعلام نمود که آزمون کارگزاری گمرکی توسط گمرک ایران و سازمان سنجش آموزش کشور در سالجاری نیز برگزار خواهد شد. گفتنی است به دستور رییس کل گمرک ایران در سال 1402 نیز آزمون کارگزاری گمرکی برگزار شد و گمرک ایران برای اولین بار ظرف کمترین مدت زمان نسبت به صدور مجوز کارگزاری پذیرفته شدگان اقدام نمود که به گفته رضوانی‌فر آزمون مزبور امسال نیز در نیمۀ دوم سال برگزار خواهد شد.

(2) برگزاری دورۀ آموزشی جامع برای پذیرفته‌شدگان آزمون کارگزاری سال 1402

معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در ادامه افزود: دستور لازم به مرکز آموزش گمرک ایران داده شده است که دورۀ آموزشی جامعی برای تمامی پذیرفته شدگان آزمون کارگزاری سال 1402 که مجوز کسب و کار آنها در حداقل زمان ممکن صادر شده است برگزار شده و این کارگزاران، به طور همه جانبه با مباحث مرتبط با این صنف و تشریفات گمرکی آشنا شوند.

(3) برگزاری دورۀ آموزشی برای کارگزاران و حق العملکاران قبلی

دکتر رضوانی‌فر تصریح نمود: علاوه بر کارگزاران پذیرفته شده در سال 1402، کارگزاران گمرکی و حق العملکاران قبلی گمرک نیز ظرف سالجاری پایش و برای آنها نیز دوره های آموزشی لازم و مرتبط از سوی گمرک ایران برگزار خواهد شد.

(4) رتبه بندی و گریدبندی کارگزاران گمرکی، به زودی

رییس کل گمرک ایران با اشاره به این موضوع ، گفت: کار رتبه بندی و گریدبندی کارگزاران گمرکی در دستور کار گمرک ایران قرار دارد. علی‌رغم این که از نظر نحوه انجام تشریفات گمرکی و میزان جرایم احتمالی تفاوتی بین صاحب کالا که شخصاً و یا از طریق کارگزار گمرکی یا نماینده خود اقدام می‌ نماید، وجود ندارد اما گمرک ایران مجاز است برای صاحبان کالا که از کارگزاران گمرکی استفاده می‌ نماید تسهیلات ویژه ‌ای مطابق قوانین و مقررات مربوط در نظر گیرد و در همین راستا گریدبندی و رتبه بندی کارگزاران گمرک انجام خواهد پذیرفت.

(5) اصلاح مقررات جهت انجام تشریفات گمرکی توسط کارگزار گمرکی

دکتر رضوانی فر تصریح کرد: گمرک ایران به دنبال این موضوع است که امر تشریفات گمرکی به جز از طریق کارگزاران گمرکی، از طریق دیگری انجام نشود. برای نیل به این هدف در حال نهایی کردن مقدمات قانونی و روش‌های اجرایی مربوطه هستیم که مراتب پس از طی مراحل قانونی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

(6) توسعۀ تعاملات با اتحادیۀ کارگزاران گمرکی

رییس کل گمرک ایران درخاتمه افزود: با توسعۀ تعاملات با انجمن و اتحادیۀ کارگزاران گمرکی، نقش کارگزاران را در تصمیم‌سازی در گمرک پررنگ‌تر خواهیم کرد.

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
Please select listing to show.
شبکه‌های اجتماعی
Maximum file size: 100 مگابایت
عکس پرسنلی خود را نهایتا با حجم 100 مگابایت و فرمت jpeg آپلود کنید.